Boek‎ > ‎

The making of...

Een idee dat lang in de kast bleef liggen. Bijna vergeten maar dan zeer actueel. 1,5 jaar werk en nu een boek, lezing, debat,...

  
 
  
 
 
  
 

2009

Al lang geleden hadden we gehoord van het woord "demotie", als tegengestelde van promotie. Maar het was pas midden 2009 dat we op zoek gingen naar lectuur daarover. Dat jaar werden nogal wat mensen uit onze omgeving geconfronteerd met demotie.

Wat bleek? Er bestond zo goed als niets over deze carrièrewending. Op een tekst in een VDAB-publicatie, wat paragrafen in andere publicaties en algemene beschouwingen na, bleek er niets over demotie in ons land verschenen te zijn. Als je dan voelt dat weinig mensen erover willen praten, dan weet je dat het interessant is.


2010


Net voor de zomer van 2010 begonnen we aan de eerste research. Zou het lukken om mensen te vinden die willen getuigen? Zijn er experts te vinden die er iets van af weten? Moeten we dat zoeken in de afdeling psychologie of economie? 
 
We zochten contact met uitgevers en mogelijke respondenten. Dat laatste ging niet makkelijk, maar na enkele maanden hadden we toch al enkele hoopgevende verhalen. Van het ene verhaal kwam het andere. De ene respondent bracht ons in contact met de andere.

Oorspronkelijk wilden we 6 getuigen en specialisten aan het woord laten, maar al gauw bleek er meer in dit onderwerp te zitten. Uiteindelijk staan in het boek 14 getuigen en 8 experts, waaronder psychologen, juristen, HR-consultants en coaches.
 

voorjaar 2011


Na de nieuwjaarsdrukte werd onze leefruimte ons nieuw bureau. Alle uitgeschreven teksten en interviews hadden we opgehangen aan flipovers, kasten, schouw, schilderijen, ... zo konden we rondlopen in de hoofdstukken van ons boek. 6 maanden hebben we zo tussen de teksten geleefd :-)
 
Om het taboe op demotie helemaal te doorbreken, zochten en vonden we 4 bekende Vlamingen om te getuigen over hun stap terug. Niet voor de hand liggend, maar iets gemakkelijker dan we aanvankelijk dachten.

We wilden absoluut een zeer toegankelijk boek. Daar zouden de 14 getuigenissen zeker voor zorgen, maar we wilden ook illustraties in het boek. Hoe kan je "demotie en carrièrewending" in beeld brengen?
 
Gesprekken met fotografen verliepen positief, maar leverden niet het juiste resultaat op. Net voor de deadline zagen we op Facebook nieuw werk van Vanessa Brems, de vriendin van een vriend. Ze was bereid op zeer korte termijn tekeningen op maat te leveren.
Meer dan ons lief was liep onze pc vast. Was onze tekst dan zo'n zware kost? Geregeld opslaan was dus de boodschap.

Net voor onze vakantie, begin juli 2011, waren de finale teksten klaar voor de tekstcorrector (Knap gedaan, Hanne!). Nu was het wachten op de eerste ontwerpen, drukproeven,... en uitkijken naar de reacties van de media, de collega's, de vrienden, de HR-sector,...
 
Bijna vergeten, je moet ook een website hebben. Maar hoe doe je dat? Een bedrijfje inschakelen? Of zelf experimenteren? Dat laatste dus. Van de ene software naar de andere, om uiteindelijk "with the help of our friends" zelf een website te bricoleren.
 
En terwijl de drukpersen rolden, namen we de tijd om de mediacampagne in elkaar te steken. Hoe lang je al in dit vak zit, het blijft altijd afwachten of de media het verhaal oppikken.
 

najaar 2011

 
We kregen veel reacties, heel veel.
 
Begin oktober, in de week van de publicatie, brachten zowat alle media interviews en achtergrondartikels (klik hier voor media-overzicht). Via onze website kregen we spontaan nieuwe getuigenissen van mensen die hun verhaal eens kwijt moesten.
 
Nog opvallender was de oorverdovende stilte van anderen. Telkens mensen waarvan we toch een reactie hadden verwacht, maar die niet kwam. Demotie, blijft een taboe.
 
Tegelijk waren er veel, zeer veel spontane warme reacties uit verschillende, soms heel onverwachte hoeken. Zo kregen we een fles champagne van een ex-collega. Waarom? Zomaar voor de prestatie. We kregen kaartjes en mailtjes. De boekenverkoop kwam op gang en enkele instellingen vroegen spontaan naar een lezing.

 

voorjaar 2012

 
Nog altijd blijft er interesse van de media. Opnieuw TV Oost, ATV, Libelle, De Streekkrant, ... Vernieuwde aandacht, deze keer voor de lezingen die we ten velde geven. Soms toegankelijk voor iedereen, meermaals in bedrijven (voor de ondernemingsraad, voor de kadervereniging, ...), op studiedagen van leerkrachten, verenigingen,...
 
Ondertussen zijn we frequenter aan het bloggen en kreeg de website een serieuze opknapbeurt. Allemaal nodig om het taboe te blijven doorbreken.
 
Daarom zijn er nu ook plannen voor een heus congres, voor een opleiding voor HR-professionals, voor een vervolg in boekvorm, ...
 
Meer dan concreet is het plan van Tanja om over demotie & remotie een doctoraat te schrijven. Aangezien er weinig of geen wetenschappelijke lectuur is en aangezien dat het bestaande materiaal vaak Amerikaans en verouderd is, zal een doctoraat een toegevoegde waarde hebben.
 
(to be continued)